Nieuws

Blogs

  • Blogs

/ 23 mei 2023

Wel of geen webshop voor uw onderneming?

Recent kwam naar buiten dat het aantal webshops voor het eerst hoger is dan het aantal fysieke winkels. Het aantal fysieke winkels daalde naar 82.124, het aantal online winkels steeg naar 84.103 (bron: CBS).

Maar wat betekent dit voor u als ondernemer? Moet u nu juist wel meegaan in de trend van meer online verkopen of juist niet?

Het klinkt aantrekkelijk om een webshop te openen en daar ‘makkelijk’ te verkopen, maar schijn bedriegt. De advertentiekosten voor online adverteren zijn erg hoog. En het enige waar u uzelf kan onderscheiden van de rest is de verkoopprijs. Vraagt een ander € 0,50 minder voor een product, dan zal de consument daarvoor gaan. Een lage verkoopprijs en hoge advertentiekosten zijn daarmee bij bijna alle webshops eerder regel dan uitzondering

Bijkomend nadeel is dat die lagere verkoopprijs in uw fysieke winkel dan ook afgestemd dient te worden aan de webshop. Terwijl de overheadkosten zoals huisvesting en personeel wel aanwezig zijn.

Is er dan niets positief aan een webshop naast de fysieke winkel? Jazeker wel! Een webshop kan een goed uithangbord zijn waarin u laat zien wat u allemaal verkoopt en waardoor klanten geïnteresseerd raken in uw fysieke winkel. Daarnaast proberen ondernemingen klanten via de webshops naar de fysieke winkels te begeleiden met slimme trucjes zoals de bestelling ophalen in de winkel. Zo kan de klant ook nog even dat ene product bij de kassa meenemen waar dan net weer een hogere winstmarge op zit. Dit wordt ook wel ‘de lange kassabon’ genoemd.

Bij online verkopen is vaak sprake van een korte kassabon, de klant koopt immers enkel wat hij/zij op dat moment nodig heeft. Toch iets vergeten? Dan is dat met een paar klikken snel nabesteld. In de winkel is dat anders, de klant kan op vele manieren geprikkeld worden om meer aankopen te doen dan waarvoor hij/zij gekomen is. Iets vergeten betekent al snel weer terugrijden naar de winkel, de klant zal daarom langer nadenken over die verleidelijke extra aankopen en eerder geneigd zijn het toch te kopen.

Daarnaast kunt u uw winkel onderscheiden van de rest op vele manieren, denk hierbij aan ervaren verkoopmedewerkers die de klant goed kunnen helpen, uitstraling, extra services en meer.

Maar wat als u een uniek product verkoopt? Met een fysieke winkel bent u al snel beperkt tot een bepaalde afstand van uw winkel tot de klant. Met een webshop zal heel Nederland in staat zijn om uw unieke product makkelijk te kopen.

Zoals u leest is de keuze tussen wel of geen webshop geen gemakkelijke keuze. Wel of geen webshop hangt af van vele factoren zowel intern als extern.

Benieuwd of uw onderneming baat heeft bij een webshop? Of heeft u een webshop maar weet u niet of dit wel rendabel is? Wij weten wat kan! Bordan en Zaakkracht kunnen u als ondernemer helpen door een goed financieel beeld te creëren waarin het effect van een webshop op uw onderneming zichtbaar wordt. Uw relatiebeheerder helpt u graag.

Uw accountancy
Specialist

Rick Analbers

Assistent accountant

beeldmerk-blauw