Actueel

Blogs

  • Blogs

/ 30 apr 2020

KENNISDELING BIJ BORDAN

Zo houden we bij Bordan onze kennis up-to-date
Om ons motto ‘Bordan Weet wat kan’ waar te maken houden we onze kennis continu up-to-date. In deze tijd is dat meer dan ooit belangrijk, omdat de veranderingen van de regelgeving rondom de coronamaatregelen elkaar in hoog tempo opvolgen. Hoe wij onze kennis up-to-date houden, lees je hier.

Branche-specifieke kennis delen
Er zijn verschillende soorten kennis die we delen met onze klanten. Te beginnen met branche-specifieke kennis, die we onderling met collega’s delen in periodieke branche-overleggen en in onze interne SharePoint omgeving. Zo houden we elkaar scherp en leren we van elkaar om zo de juiste en meest relevante branche gerelateerde informatie te delen met onze klanten.

Veranderende wet- en regelgeving
Ook op vaktechnisch gebied is het voor iedere collega belangrijk om op de hoogte te zijn van wat er speelt. Elk jaar zijn er weer de nodige veranderingen in wet- en regelgeving. Voor accountants met de bijbehorende titel is het verplicht dat ze 40 PE-punten per jaar behalen door middel van training en bijscholing. Bordan organiseert daarom veel cursussen voor collega’s, bijvoorbeeld via onze branchevereniging SRA.

Daarnaast hebben we nu een teamsite inzake corona. Alle collega’s delen ervaringen met elkaar over hoe zij bepaalde zaken bij klanten hebben aangepakt. Waar we tegenaan lopen bij het aanvragen van coronamaatregelen. Zelfs nu we op afstand zitten, vliegen we dit als één team aan en hebben we veel overleg met elkaar.

Natuurlijk zijn er ook branche-specifieke maatregelen die nu gelden. Die delen we ook met elkaar. Zodat we efficiënter te werk kunnen gaan en klanten van het beste advies voorzien.

Klankbord voor relaties
Naast accountant zijn wij bij Bordan ook een klankbord voor onze klanten. In deze bijzondere tijd is het meer dan ooit belangrijk om te informeren, helpen en steunen op welke manier dan ook. Zo zorgen we, nu we niet fysiek langs onze klanten kunnen gaan, dat we regelmatig onze klanten (video)bellen.

We nemen tussentijdse cijfers door, bijvoorbeeld met behulp van dashboards in VisionPlanner. Op deze manier blijf je goed op de hoogte hoe je ervoor staat. Nu is het de tijd om kritisch naar de kosten te kijken. Waar kunnen besparingen gerealiseerd worden? Zowel in de vaste lasten als omzet gerelateerde kosten. Nu het bij veel bedrijven wat rustiger is, heeft men de tijd om te kijken naar verbeteringen. Kunnen wellicht processen anders ingericht worden zodat in de toekomst efficiënter gewerkt kan worden? En er dus op lange termijn betere marges gerealiseerd gaan worden.

Ook kijken we samen met de klant naar de liquiditeit. Als de onderneming bijvoorbeeld gebruikt maakt van coronamaatregelen is het de vraag of dat voldoende is om alle vaste lasten te kunnen blijven betalen. We stellen liquiditeitsprognoses op met verschillende scenario’s om zo een redelijke inschatting te maken voor welke uitdagingen de onderneming komt te staan op de korte en middellange termijn.

We houden de coronamaatregelen nauwlettend in de gaten en informeren de klanten hierop proactief.

 

beeldmerk-blauw