- Nieuws
/ 13 feb 2025
Garantievoorziening
Verleent u garantie op uw werken of komen er regelmatig na oplevering van een werk nog garantiewerkzaamheden achteraf op door u uitgevoerde projecten? Dan kan het nodig zijn om een garantievoorziening op te nemen om deze kosten vast te reserveren voor komende perioden. De voorwaarden om deze garantievoorziening op te mogen nemen zijn:
- Kosten hebben hun oorsprong in het boekjaar of eerder
- Kosten zijn redelijk betrouwbaar in te schatten
- Waarschijnlijkheid dat de kosten zich daadwerkelijk voor zullen doen
Om aan deze voorwaarden te kunnen voldoen is het vereist om garantiekosten apart vast te leggen (tijd en materialen) in de administratie. Praktisch bezien kan dit bijvoorbeeld door een project ‘garantie’ aan te maken in de projectadministratie. Alleen een volledige registratie van daadwerkelijke garantiekosten kan als onderbouwing worden gebruikt voor het vormen van een garantievoorziening. Een dynamische benadering (% van de omzet) wordt niet acceptabel geacht en biedt derhalve onvoldoende grond voor het opnemen van een voorziening.
Vragen?
Heeft u vragen naar aanleiding van bovenstaande aandachtspunten of wilt u graag eens sparren hierover? Neem dan gerust contact op met uw relatiebeheerder.
Uw accountancy
Specialist